පුරාවිද්යා කෙටි සටහන් 33. බලංගොඩ මිනිස් ගහණය, වාස්තු හා හුවමාරුව චන්දිම අඹන්වල - 2020-06-08 0 අපි මේ ලඟ ලඟ සටහන් කීපයම කතාකරන්නේ අපේ බලංගොඩ මානවයා ගැනනේ. මේ සටහනත් ඒ හා සම්බන්ධයි. මේ ලංකාවේ මධ්යශිලා මානවයාගේ ගහණය, ගොඩනැඟිලි හා භාණ්ඩ හුවමාරුව ගැන. අපි දැනටමත් පැහැදිලි කරගෙන තියෙනවා ලංකාවේ මධ්යශිලා මිනිසුන් ලංකාව පුරාම වාසස්ථාන හදාගෙන සිටි බව. මිනිස් වාසයට නුසුදුසු පරිසරයක් හෝ බාධකයක් අපේ රටේ කොතනකවත් නෑ. අනෙක් අතට ලංකාවේ එක තැනක ඉදල තවත් තැනකට යන්න ලොකු කාලයක් ගතවෙන් නෑ. ඒ කියන්නේ මේ දිවයිනේ හෑම තැනක්ම මිනිස් වාසයට සුදුසුයි. ඒ නිසා ජනාවාස නැති තැනක් නෑ. පිහිටල තියෙන තැන අනුව මේ ජනාවාස එළිමහන් ජනාවාස හා තෙත් කලාපයේ හා අනෙකුත් ස්ථානයන්හි ඇති ගල්ලෙන් හා ගල් පියැසි කියල වෙන් කරන්න පුළුවන්. අදින් වසර 28,500කට විතර ඉස්සෙල්ලා තෙත් කලාපයේ ජනගහණ ඝනත්වය වර්ග කිලෝමීටරයට මිනිස්සු 0.1ක් ඉන්න ඇති කියලයි ඇස්තමේන්තු කරල තියෙන්නේ. ඒ කියන්නේ තෙත් කලාපයේ දි එක මිනිහෙකුට වර්ග කිලෝමීටර් 10ක් ඕන ජීවත් වෙන්න. පවුලේ පස් දෙනෙක් ඉන්නවා නම් වර්ග කිලෝමීටර් 50ක් ඕන ඒ පවුලට. දකුණු හා ගිණිකොණදිග ආසියාවේ දැන් ඉන්න දඩයක්කාර රැස්කරන්නන් ගැන කරපු මානවවංශ හොයාබැලිම් එක්ක සංසන්දනය කරලයි මේ අදහස් වලට ඇවිත් තියෙන්නේ. පහතරට වියළි කලාපයේ ජනඝණත්වය තෙත් කලාපයට වඩා හතර ගුණයක් විතර වැඩි ඇති. වියළි කලාපයේ දී වර්ග කිලෝමීටරයට මිනිසුන් 0.8 සිට 0.25 දක්වා ඉදල තියෙනවා. ඒ කියන්නේ වියළි කලාපයේ දී මිනිහෙකුට ජීවත් වෙන්න වර්ග කිලෝමීටර් 2-3ක් ඇති. පස් දෙනාගේ පවුලකට වර්ග කිලෝමීටර් 10-12ක්. කෙනෙකුට එකපාරටම හිතෙන්න පුළුවන් මේක හරිද කියලා. ටිකක් හොඳට හිතුවොත් තේරෙහි අද වුවත් වියළි කලාපයේ කැලයක් ඇතුළේ කන්න තියෙන දේවල් වැඩියි තෙත් කලාපයට වඩා. අපි සත්තු බලන්න යන්නෙත් වියළි කලාපේ කැලෑවලටනේ. බලංගොඩ මානවයා ගස්වල ඵලදාව හා දඩයමට සුදුසු සතුන්ගේ පැතිරීම අනුව සංචාරක ජීවිතයක් ගතකරල තියෙන්නේ. කලින්කලට තැනින්තැන ජනාවාස ඇතිකරගනිමින් සංචාරක ජීවිතයක් ගතකරල තියෙනවා. බලංගොඩ මානවයා හිටිය ගල්ලෙන් ඇතුළේ ඉඩ සැලසුම්කරණය ගැන සෑහෙන තොරතුරු තවම හමුවෙලා නැහැ. එක හේතුව ලංකාවේ ප්රාග් ඓතිහාසික තොරතුරු තියෙන ගල්ලෙනක් තාම සම්පූර්ණයෙන් ම හෝ ඒ ගැන දැනගන්න ප්රමාණවත් විදිහට කැනීම් කරල නැ. කැනීම් කරන්නේ සීමිත ප්රමාණයක් පමණයි. නමුත් මානවවංශ සාදෘෂ්යය අනුව මේ ගැන අනුමානවලට එන්න පුළුවන්. දකුණු හා ගිණිකොණදිග ආසියාවේ ආදිවාසින් ගැන බලද්දි ඔවුන් ජීවත් වුනු පොදු ගල්ලෙන් තුළ සෑම පවුලකටම වෙන් වුණු බිම් කොටසක් තිබිල තියෙනවා. සෑම කෙනෙකුටම මීටර් භාගයක බිමක් තිබුණු බවත් සෑම පවුලකටම වෙනම ලිපක් තිබුණු බවත් ආචාර්ය සිරාන් දැරණියගල මැතිතුමා පෙන්වලා දිල තියෙනවා. මේ හා සමාන තත්වයක් අදින් වසර 16,000කට ඉස්සර කිතුල්ගල බෙලිලෙනේ තිබුණු බවට සාධක හමු වෙලා. ඒ විදිහටම විශ්කම්භය මීටර් 1ක විතර වෙන් වෙන් ලිප් තිබූ බවත් පැහැදිලියි. බලංගොඩ මානවයාගේ වාස්තු ගැන බලද්දි ඒ පිළිබඳ පැරණිම සාධකත් ගල්ලෙන් තුළින් ලැබිල තියෙනවා. අවිස්සාවේල්ලට කිට්ටු කිතුල්ගල බෙලිලෙනින් අදින් වසර 16,000ක් විතර පරණයි කියල තහවුරු වුණු සක්කගල් බැම්ම තමා වාස්තු ගැන තියෙන පරණම සාධකය. අණ්ඩාකාර සක්ක බැම්මට ගල් වරි එකයි තිබුනේ. මැටි බදාම යොදන් නැතිව හදල තිබුණු මෙහි කොළ අතු ආවරණයක් තියෙන්න ඇති කියල ආචාර්ය දැරණියගල මැතිතුමා හිතනවා. බටදොඹලෙන පනාබැම්ම මේ සම්බන්ධයෙන් තියෙන අනික් පරණ සාධකය. ප්රධාන ලෙනට යාබද ගල් ආවරණයේ අන්තයක තිබුණු හෙල්මළු බෑවුමේ අඩක් මතුකරල තියෙනවා. ලෙනේ පස් ගිලාබහින එක වලක්වන්න ගල්ලෙනේ කෙළවර හදල තිබුණ බව හිතන්න පුළුවන් මේ බැම්ම සක්ක ගල් වරි දෙකකින් යුතුයි. බෙල්ලන්බැඳිපැලැස්ස, කබරගල්ගේ, කිතුල්ගල බෙලිලෙන හා බටදොඹලෙන වගේ බලංගොඩ මානව ජනාවාසවලින් මුහුදු බෙලි කටු හමුවෙලා තියෙනවා. බටදොඹලෙන අදින් වසර 19,000ක් පරණ පස් තට්ටුවකින් මඩු වලිගයක් වගේම අදින් වසර 16,000ක් පරණ පස් තට්ටුවකින් මුහුදු බෙලිකට්ටක් ද ලැබිල තියෙනවා. මේ බෙලිකටු ලුණු සමඟ මිශ්ර වෙලා ආපු කලපු බෙල්ලන් විදිහට හඳුනගෙන තියෙනවා. ඉස්සර තිබුණු ලුණු පොල්කට්ට ගැන දන්න අයට මේ බෙල්ලා අලුත් නැහැ. ලුණු සමඟ හමුවන ලුණු බෙල්ලන්ගේ කොටස් කිතුල්ගල බෙලිලෙනින් අදින් වසර 30,000කට පෙර කාලයට අයිති පස් තට්ටුවකින් ද හමු වෙලා තියෙනවා. කිතුල්ගල බෙලිලෙනට ලුණු තැම්පතු ඇති ආසන්නම ස්ථානයට දුර කිලෝමීටර් 80ක්. මේ කලපු බෙල්ලන් රට මැද ගල්ගුහා ඇතුළට පැමිණි ආකාරය හරියට තේරුම් ගන්න ඕන. අපි දැන් දන්නවා අඩුම තරමින් මේ කතාකරන කාලයේ මුහුද මේ ගල්ගුහා යටකරගෙන තිබුනේ නැහැ. එහෙනම් මුහුදු කලපුවල තිබුණු ලුණුත් එක්ක මේ බෙල්ලෝ ගල්ගුහාවලට ගේන්න ඇති. ඒ කියන්නේ බලංගොඩ මිනිසා ලුණු ගැන දැනගෙන හිටිය විතරක් නෙවෙයි ලුණු තැම්පතු තියෙන තැනට ගිහිල්ල ඒවා ගෙනල්ලත් තියෙනවා. මේ පිළිබඳ තවදුරටත් බලද්දි මුහුදේ ඉන්න මඩු මාළුවා, කොටි මෝරා හා විවිධ බෙල්ලෝ පිළිබඳ සාධක රට මැද ගල්ලෙන් තුළින් හමුවීම නිසා හුවමාරුව පිළිබඳ පුළුල් කරුණු අනාවරණය කරගන්න පුළුවන්. දැන් පැහැදිලියිනේ බලංගොඩ මානවයා කියන්නේ අපි හිතන තරම්ම නොදියුණු කෙනෙක් නෙමෙයි. පරිසරය ගැන අවබෝධයක් තිබුණු පරිසරයත් එක්ක සංවේදිව ජීවත් වෙච්ච කෙනෙක්. ඒ වගේම සිහියට ගන්න මේ වෙන කවුරුවකුත් නෙමෙයි. අපේම මුතුන්මිත්තෝ තමා. මේ සමඟ තියෙන වැද්දන්ගේ රූපේ ගත්තේ www.storyofsrilanka.com වෙබ් අඩවියෙන් කියන එකත් ස්තූතිපූර්වකව ලියන්න ඕන. චන්දිම අඹන්වල 2020.04.18 /12.56 PM